Skill at arms

Pähkinänkuoressa skill at arms on monitaiturien laji: useiden eri aseiden (miekka, keihäs sekä kevyt- ja raskas peitsi) hallinnan lisäksi radalla on osattava suorittaa kouluratsastusliikkeitä aina avo- ja sulkutaivutuksista laukkapiruetteihin sekä hypättävä erinäisten esteiden ylitse — ja kaikki tämä ohjat yhdessä kädessä! Joskus vielä allekirjoittanutkin on tuskastellut peruskouluratsastuksen tiimoilla siitä miten piruetti ei luonnistu, mutta kylläpä nykyisin tuntuu perinteinen kouluratsastus helpolta kun saa pidellä molemmin käsin ohjista eikä samaan aikaan tarvitse keskittyä aseeseen...

Skill at arms sisältää erilaisia tehtäviä eri aseilla suoritettaviksi. Kisata voi niin yksittäisissä tehtävissä, kuten esimerkiksi renkaiden keräämisessä, kuin kokonaisilla radoillakin: Suomessa on käytössä hunter I & hunter II-luokat sekä war-luokka, josta jälkimmäisin on suoritettava haarniskoituna. Hunter-luokat saa suorittaa siviiliasuissa, ja noviisiluokissa kypärä on pakollinen.

Lajina Skill at arms on hyvin lähellä working equitationia, mutta skill at arms tukee nimenomaan historiallisia ratsastustaitoja, ylläpitäen vanhoja tapoja, etikettejä ja taitoja. Working equitation on enemmänkin modernisoitu yhdistelmä tätä lajia sekä espanjalaista doma vaqueraa. Skill at arms painottaa myös aseiden käyttöön sekä historialliseen korrektiuteen. Yhdistävinä tekijöinä näissä lajeissa on pyrkimys ohjeistaa hevosta mahdollisimman vähäisin avuin sekä pysyä harmonisena, saumatonta yhteistyötä tekevänä parina ratsunsa kanssa.

Alla on lueteltu muutamia (vain mielikuvitus on rajanasi rataa rakentaessasi!) erilaisia tehtäviä kuvauksineen. Luokista, säännöistä ja aseista voit lukea tarkemmin Historiallisen Ratsastuksen Seuran sivuilta.

Saraseenin pää/aivot

Kaalit tai omenat ("aivot") ovat n. 1,7 m korkeudessa, josta ne tulee halkaista miekalla. Saraseeneja voi asetella erilaisille linjoille, mutta niitä kohden hyökätään laukassa avotaivuttaen, pujotellessa myös sulkutaivutuksessa.

Quintain/shock quintain

Peitsellä on osuttava n. 2,1 m korkeudella olevaan kilpeen. Kilpi on pyörivän varren päässä, varren toisella puolella on ketjussa roikkuva paino/piikkipallo. Tehtävässä kysytään tarkkuuden lisäksi myös nopeutta: mikäli lähestyt quintainia liian hitaassa temmossa, iskee varren päässä oleva paino ratsastajan maihin. Shock quintain on war-luokissa nähtävä versio, jossa painavammalla peitsellä isketään täydessä laukassa lähestyvän ritarin massaa vastaavan vastuksen omaavaan quintainiin.

Esteet

Radalla on 40-100 cm korkeita kiinteitä esteitä, joita kohtaisit maastossa tai sotatantereella: ruumiskasoja, heinäpaaleja, kärryjä ja puunrunkoja näin esimerkkeinä. Esteet on ylitettävä ase turvattuna ja ohjat yhdessä kädessä.

Riistat

Avustajan vetämää rottaa jahdataan laukassa ja pistetään kevyellä peitsellä tai keihäällä pysähdyksiin. Villisika on yleensä heinäpaali, jota pistetään ohi laukaten keihäällä tai vaihtoehtoisesti jota kohden heitetään keihäs. Lohikäärme kohdataan laukkaamalla ohitse ja pistämällä n. 5 cm kokoiseen reikään, "sydämeen", keihäällä, yleensä niin että keihäs pidetään piston jälkeen vielä mukana. Jos tahtoo elämäänsä haastetta, voi riistaa koittaa myös miekan kanssa...

Renkaat

Renkaita voi poimia niin miekalla kuin keihäällä tai peitselläkin. Matalat renkaat ovat yleensä miekalla poimittaviksi, kun taaskin n. 2-2,7 m korkeudessa roikkuvat renkaat ovat keihäälle tai peitselle. Renkaat ovat 3, 5 tai 7 cm halkaisijaltaan, ja jokaisesta saa vaikeutensa mukaan pisteitä. Renkaita ei saa tiputtaa niitä poimiessa, vaan ne tulee käydä laskemassa niille osoitettuun paikkaan.

Trebuchet

Heittokatapultti, joka tulee laukaista leikkaamalla miekalla köysi poikki ohi laukaten.

Trebuchet-kuva: Wikimedia Commons || Lähteet: HRS / Silver Knights Joust